Mitt nya stammishak i huvudstaden är Söderhallen, eller Biljardpalatset om man så vill, på Kungsholmen. Ett mycket angenämt och billigt nöje för en obunden, otvungen och ogenerad ung man som jag själv. Även några av mina närmaste vapendragare i min närhet kan i viss mån placeras i det facket och således står de allt som oftast vid min sida runt biljardbordet. Med en billig kaffe i den ena handen och en väl använd kö i den andra. Och stortrivs.

Detta lagom skamfilade, ljuvliga och sannerligen aktade hak slog upp sina portar den 22 november 1963, samma dag som John F Kennedy föll för kulan i Dallas. Men nu ska inte detta inlägg handla om vare sig biljard eller dräpta presidenter. Nej, låt oss istället ta tag i den eskalerande virtuella dumheten.  

Åter i Biljardpalatset i en av alla rafflande matcher mellan mig och Klotjohan kom, som så ofta, Facebook på tal. Detta fenomen som blivit mer eller mindre en varelse som vuxit utom allas kontroll. Och som så ofta handlade vår konversation om hur sidan invaderas av fåfänga, obetydligheter och ren meningslöshet. Visst, vi väljer själva vad vi tar in och engagerar oss av. Vi skulle med lätthet kunna klicka oss bort från våra fåfänga plågoandar och undslippa all huvudvärk. Men den här dagen i Biljardpalatset yttrade Klotjohan en tänkvärd fras som ställer det hela i ett helt annat ljus.

– Bersa, förstår du att Facebook-generationen kommer bli helt fördummad?

Ja. Jag förstår och jag är uppriktigt orolig för min generation. Det som länge oroat och gjort mig halvt skogstokig är den uppsjö av infernaliskt dumma grupper som florerar på Facebook. Allt i från de vidrigt idiotiska ”Jag är inte rasist men..” till de lika vidrigt självklara och meningslösa som ”Alla vi som hatar pedofiler” och de allra värsta. De som bara är meningslösa och därmed allra mest fördummande. Exempel: ”Vi som fattade att Toy Story inte var den nya filmen under Kalle anka!”. 

För att inte tala om alla mysgrupper. Caramba!

Nåja, det här har jag lärt mig leva med efter timmar av meditation och rannsakning. Men igår och idag har en annan företeelse fått mig att så smått planera vansinnesdåd på någon passande Galleria för att få utlopp av min skogstokighet. Det bakomliggande är trenden bland allt för många förtappade kvinnor att som status deklarera vilken färg de för dagen har på sina underkläder. Det gör mig fullständigt galen! Det är så meningslöst, så knutet till förlegade könsroller, så töntigt och så fördummande.

Det är tur att det i allt detta frosseri av dumhet finns en räddning inom räckhåll. Facebook Light. Befriad från idiotiska grupper, fansidor och annat dumt. Men fortfarande kan onda själar notera sin underklädsfärg. Så än regerar nog kanske dumheten. Suck.

3 kommentarer

Krillan

06 Jan 2010 14:06

Twitter är väl lite facebook light? Jag håller med dig i allt du säger dock, spyr nästan över allt och det värsta är att man tillåter sig själv att hetsa upp sig.

Bersa

06 Jan 2010 14:12

Ja, jag har länge funderat på att bli en Twittrare, men har inte tagit steget ännu. Och visst har du rätt, varför hetsa upp sig?

T.

06 Jan 2010 17:19

Jag tror att nu när vintrarna är kalla(som på den gamla goda tiden) så kommer snart allting snart att bli som vanligt igen. Claes Elfsberg är tillbaka i Rapport-studion och för några veckor sedan visades en hel Tipsextra-match i SVT! Nu väntar jag bara på att alla konstiga grönsaker ska försvinna från ICA Maxi och att Internet ska stängas ner helt och hållet!

Kommentera

Publiceras ej